Az orsók belső tisztítása, karbantartása

Melyek az alkalmazható oldószerek?

  • Lakkbenzin
  • Mosóbenzin
  • Foltbenzin (Vigyázat, erősen párolog, rendkívül tűzveszélyes!)

A belső alkatrészek lemosásával eltüntetjük a koszos, elhasználódott régi kenőanyagot. Az alkatrészek megtisztítása nélkül a zsír pótlása értelmetlen és felesleges. A golyóscsapágyakat semmiképpen ne tisztítsuk benzinnel. A nyitott golyóscsapágyak szélén összegyülemlett szennyeződések a golyók közé kerülve tönkretehetik a csapágyat. A rozsdás-koszos csapágyat cserélni kell. A hibás golyóscsapágy kisebb szennyeződés esetén az orsó működésében zavart nem okoz, csak kellemetlenül zajossá válik. Az egyszerűbb visszaforgásgátlók nem igényelnek különösebb odafigyelést sem a tisztítás, sem a kenőanyagok tekintetében, de az azonnal megálló visszafutásgátló rendszerek csak teljesen tiszta oldószerrel tisztíthatók.

Oldószer

oldoszer

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az első, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelő beállítás esetén. Tisztítása a belső szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenőanyagot igényelnek. A felhasználható kenőanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenőanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletőfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.

Horgászorsó karbantartás

karbantartás

A zsinórvezető görgő karbantartása során a rögzítő csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgő csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgő alatt lévő siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítő csavar szétszerelésénél a felkapókar küllője eltávolodhat a csavar eredeti helyétől, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar működését. Szükséges a görgő alatti golyóscsapágy ellenőrzése, mert főleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgőhöz. Összeszerelés előtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezető szerkezetét. Külsőleg a görgőt tanácsos időnként újraolajozni kívülről, azután letörölni. A görgő alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).

Kenőanyagok

kenőanyagok

Általános szempont, hogy a peremfutó orsó kenéséhez használt anyagoknak nagy hőállóságúaknak kell lenniük. Nem az orsó szerkezeti elemeinek használat, vagy terhelés alatti melegedése, hőterhelése miatt (ez nem számottevő), hanem a szélsőséges külső hőmérsékletben(kb. -30 plusz 40 C fok) is maradéktalanul meg kell felelnie. Hideg bena nem megfelelő zsír, vagy olaj megdermed, az orsó futása nehézzé, a hajtókar kellemetlenül nehezen forgathatóvá válik.

Milyen kenőanyagokat használjunk?

  • Hőálló csapágyzsír
  • Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza)
  • Műszerolaj (nem étolaj!)
  • Zsinórvezető görgő
  • Dobtartó tengely és a csiga közé
  • Hajtókar fogantyú
  • Azonnal megálló visszaforgásgátló
  • Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok