Az orsók belső tisztítása, karbantartása
Melyek az alkalmazható oldószerek?
- Lakkbenzin
- Mosóbenzin
- Foltbenzin (Vigyázat, erősen párolog, rendkívül tűzveszélyes!)
A belső alkatrészek lemosásával eltüntetjük a koszos, elhasználódott régi kenőanyagot. Az alkatrészek megtisztítása nélkül a zsír pótlása értelmetlen és felesleges. A golyóscsapágyakat semmiképpen ne tisztítsuk benzinnel. A nyitott golyóscsapágyak szélén összegyülemlett szennyeződések a golyók közé kerülve tönkretehetik a csapágyat. A rozsdás-koszos csapágyat cserélni kell. A hibás golyóscsapágy kisebb szennyeződés esetén az orsó működésében zavart nem okoz, csak kellemetlenül zajossá válik. Az egyszerűbb visszaforgásgátlók nem igényelnek különösebb odafigyelést sem a tisztítás, sem a kenőanyagok tekintetében, de az azonnal megálló visszafutásgátló rendszerek csak teljesen tiszta oldószerrel tisztíthatók.
Oldószer

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az első, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelő beállítás esetén. Tisztítása a belső szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenőanyagot igényelnek. A felhasználható kenőanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenőanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletőfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.
Horgászorsó karbantartás

A zsinórvezető görgő karbantartása során a rögzítő csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgő csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgő alatt lévő siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítő csavar szétszerelésénél a felkapókar küllője eltávolodhat a csavar eredeti helyétől, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar működését. Szükséges a görgő alatti golyóscsapágy ellenőrzése, mert főleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgőhöz. Összeszerelés előtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezető szerkezetét. Külsőleg a görgőt tanácsos időnként újraolajozni kívülről, azután letörölni. A görgő alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).
Kenőanyagok

Általános szempont, hogy a peremfutó orsó kenéséhez használt anyagoknak nagy hőállóságúaknak kell lenniük. Nem az orsó szerkezeti elemeinek használat, vagy terhelés alatti melegedése, hőterhelése miatt (ez nem számottevő), hanem a szélsőséges külső hőmérsékletben(kb. -30 plusz 40 C fok) is maradéktalanul meg kell felelnie. Hideg bena nem megfelelő zsír, vagy olaj megdermed, az orsó futása nehézzé, a hajtókar kellemetlenül nehezen forgathatóvá válik.
Milyen kenőanyagokat használjunk?
- Hőálló csapágyzsír
- Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza)
- Műszerolaj (nem étolaj!)
- Zsinórvezető görgő
- Dobtartó tengely és a csiga közé
- Hajtókar fogantyú
- Azonnal megálló visszaforgásgátló
- Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok